جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

اشکان جهان‌آرای - ساری-خبرنگار: ۲ فیلم از اعتراض ۲ شهروند اهل مازندران در سفر پنجشنبه گذشته وزیر بهداشت به چالوس طی روزهای اخیر به پربازدیدهای فضای مجازی تبدیل شده است؛ فیلم‌هایی که در آنها ۲ شهروند از نبود پزشک متخصص در منطقه گلایه دارند.

کمبود امکانات درمانی

غرب مازندران محدوده محمودآباد تا رامسر را در بر می‌گیرد؛ منطقه‌ای که بخش قابل توجهی از مسافران مازندران در همین محدوده حضور می‌یابند و بار اصلی گردشگری استان را بر دوش می‌کشد. اما فشار گردشگری بر این منطقه طی سال‌های اخیر نتوانست مسئولان تراز ملی را متقاعد کند که مازندران نیازمند توجه و اعتبارات ملی در بسیاری از حوزه‌های خدماتی است. بخش‌هایی مانند بهداشت و درمان سال‌هاست در استان با وجود اقدامات متعدد انجام شده و در حال انجام کماکان ضعف‌ها و کاستی‌های مشهودی دارند. به‌ویژه در غرب مازندران که این ضعف‌ها بیشتر به چشم می‌آیند.

نماینده شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در این منطقه را امری ریشه‌دار در سال‌ها و دهه‌های گذشته می‌داند و معتقد است؛ عقب‌افتادگی بهداشت و درمان در این منطقه مربوط به یکی، دو سال اخیر و کم‌توجهی این دولت و دولت قبل نیست، بلکه حتی به پیش از انقلاب برمی‌گردد. «قاسم احمدی لاشکی» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که کمبودها به خاطر کم‌توجهی‌های دوران گذشته است، گفت: انصافا در چند سال اخیر متولیان بخش بهداشت و درمان تلاش‌ها و پیگیری‌های خوبی داشتند، اما به علت مشکلات جدی و زیرساختی به جا مانده از گذشته نمی‌توان در مدتی کوتاه همه این مشکلات را حل کرد.

  • تمرکزگرایی

وی با اشاره به وجود ۲ دانشگاه علوم پزشکی در مازندران به عنوان ظرفیت‌های بخش بهداشت و درمان در استان اظهار کرد: خوشبختانه مازندران از استان‌هایی است که ۲ دانشگاه علوم پزشکی دارد،  اما یکی در ساری و یکی هم در بابل است. یعنی با حدود ۴۰ کیلومتر اختلاف، ۲ دانشگاه علوم پزشکی داریم و اعضای هیات علمی و متخصصان جذب این ۲ دانشگاه در همین محدوده حضور دارند. این یعنی توازن ظرفیت نیروی انسانی متخصص در استان برقرار نیست.

این مسئول بیان کرد: حتی در همین وضعیت هم یک اشکال اجرایی و اداری وجود دارد. غرب استانی‌ها به بابل نزدیک‌تر هستند، اما زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ساری قرار دارند. اگر فردی از رامسر بخواهد به ساری برود و برگردد باید یک روز کامل در راه باشد. گلایه ما از متولیان در وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی مازندران این است که اجازه نمی‌دهند بخشی از این قدرت و ظرفیت در غرب استان قرار بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امکان استقرار بخشی از فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در غرب مازندران وجود دارد، گفت: ۴ سال پیش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وقتی اعلام شد که غرب مازندران حتی یک دانشگاه دولتی ندارد و در عین حال قطب گردشگری شمال کشور و حتی تمام کشور محسوب می‌شود، این پیشنهاد را پذیرفت که دانشکده مرتبطی در این منطقه دایر کند. پس از آن دانشکده میراث فرهنگی در نوشهر قرار گرفت. بنابراین ظرفیت و امکانش در منطقه وجود دارد. می‌توان کاری کرد دانشکده پیراپزشکی در این منطقه مستقر شود. وقتی دانشکده پیراپزشکی اینجا استقرار یابد، اعضای هیات علمی نیز حضور می‌یابند و بیمارستان‌های ما از نظر نیروی اجرایی تکمیل می‌شوند.

  • کمبود نیرو یا ناهماهنگی؟

به اعتقاد مردم غرب مازندران، یکی از چالش‌های اساسی در غرب استان همین موضوع کمبود نیروی متخصص است؛ مساله‌ای که احمدی لاشکی نیز به آن اشاره کرد و گفت: بیمارستان‌های ما در برخی شهرها مثل کلاردشت و نوشهر گاهی حتی در حد بیمارستان جنرال هم نیرو ندارند. این حداقل‌ها را باید جبران کرد. البته به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی نوشهر و چالوس و کلاردشت کم نیست و پاره پاره شدن خدمات در بیمارستان‌های مختلف دلیل رشد نکردن سطح کیفی خدمات است.  

«سید عباس موسوی» از حضور ۱۳۸ پزشک متخصص در این منطقه خبر می‌دهد و بر این باور است که برای جامع شدن خدمات لازم است که مراکز منطقه‌ای با ظرفیت بالای پذیرش مراجعه‌کنندگان ایجاد شود. این مسئول به اضافه شدن ۲۰ نیرو به مراکز درمانی دولتی چالوس، نوشهر و کلاردشت اشاره کرد و تمرکز نیروی درمانی را از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی برای حل مشکل نیروی انسانی در برخی مراکز درمانی برشمرد. با این حال نظر نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت این است که تعداد پزشکان متخصص در منطقه باید افزایش یابد.  

احمدی لاشکی به ناهماهنگی‌های موجود در زمینه بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص اشاره کرد و گفت: از دکتر جان‌بابایی چه در زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بود و چه زمانی که معاون درمان وزیر بهداشت شد و دکتر موسوی رئیس کنونی دانشگاه علوم پزشکی بابت تلاششان در زمینه توزیع نیروی انسانی تشکر می‌کنم. اما باز هم به اندازه‌ای که به نیاز اولیه در مسائل تخصصی درمانی پاسخ داده شود، نیرو به مراکز این منطقه اختصاص داده نشد. وقتی امروز می‌گوییم در بیمارستان، پزشک اورژانس یا پزشک اطفال کم داریم یعنی همین.

  • اولویت‌های زیرساختی

نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت تکمیل ساختمان اورژانس بیمارستان نوشهر، افزایش ظرفیت ارائه خدمات بخش دیالیز در نوشهر و چالوس و راه‌اندازی بخش تخصصی قلب در این منطقه را از موارد مورد نیاز مردم برشمرد و افزود: برای افزایش توان ارائه خدمات به بیماران دیالیزی با کمک دانشگاه علوم پزشکی و بخش دولتی اقدامات خوبی انجام شد. ۵ دستگاه دیالیز در کلاردشت فعال شده است، اما با توجه به تعداد بالای مراجعه‌کنندگان، این دستگاه‌ها کافی نیستند.  

وی ادامه داد: در سفر اخیر وزیر بهداشت وعده‌هایی برای تکمیل ساختمان اورژانس بیمارستان نوشهر و رفع سایر نیازها در بخش‌هایی مانند دیالیز و راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی که از درخواست‌های چندین ساله مردم منطقه است، داده شد. همچنین برای تاسیس ساختمان بیمه سلامت در نوشهر که سال‌هاست اعتبار آن تصویب شده و زمین نداشتیم نیز تصمیمات خوبی گرفته شد.  

احمدی لاشکی با اشاره به افزایش توجه مسئولان استان به نیازهای درمانی غرب مازندران طی سال‌های اخیر گفت: حدود ۳ سال فرماندار چالوس بودم. رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی در آن مدت حتی یک بار هم از مراکز درمانی چالوس بازدید نکرده بود، اما طی این سال‌ها شاهد حضور وزیران بهداشت و معاونان، رئیسان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رئیسان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بسیاری از مسئولان برای توسعه زیرساخت‌های درمانی غرب مازندران بودیم. امیدواریم این توجهات تا زمان رفع کامل نیازها افزایش یابد.

این نماینده به میزبانی غرب استان از میلیون‌ها گردشگر در سال اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در تدوین و تنظیم اعتبارات برای مازندران و به‌ویژه غرب استان، این موضوع که با زیرساخت‌های استانی مشغول ارائه خدمات ملی هستیم، دیده نمی‌شود و سهمیه استان را فقط بر اساس جمعیت بومی در نظر می‌گیرند؛ در حالی که در همین حوزه انتخابیه فقط شهرک نمک‌آبرود هر سال پذیرای ۶ میلیون گردشگر است.

  • غبار فراموشی روی گردشگری سلامت

۵ سال پیش یعنی اواخر مرداد ۱۳۹۳ رامسر میزبان نخستین اجلاس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو بود؛ اجلاسی که اردبیل اواخر خرداد امسال میزبانی آن را برعهده داشت تا برای رونق گردشگری سلامت در استان از این میزبانی بهره بگیرد. اما به نظر می‌رسد که مازندران و به‌ویژه غرب استان هنوز با گذشت ۵ سال نتوانسته به اهداف و شعارهایی که آن زمان برای رونق گردشگری سلامت در استان عنوان می‌شد، دست یابد؛ چراکه هنوز از نظر ارائه خدمات درمانی به مردم ساکن و مسافران داخلی شرایط مطلوبی ندارد و با مشکلات زیادی مواجه است.

کد خبر 448087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha